salam

bckground

Menghitung Hari

Monday 31 October 2011

INSAF DI AKHIR USIA

Pagi tadi aku join kawan-kawan g shopping. Walaupun pokek kosong, tapi still ag kuar shopping. Sementara dorang duk cari ape yang dorang nak,aku pun boleh cuci-cuci mata. Dalam duk cuci mata,ternampak satu buku yang begitu mengujakan.'KEINSAFAN DI PENGHUJUNG USIA' by Kasmuri Selamat MA.tiba-tiba aku nak share someting ngan korang sume
setiap daripada kita xkan telepas dari melakukan kesilapan..betul x? xder orang yang sempurna dan insan x lari dari nisyan.tapi seeloknye kite selalu muhasabah diri dan menginsafi setiap kesalahan yang kita telah lakukan samada sengaja ataupun x sengaja.
dalam buku ni de dimuatkan syair:
"Lakukanlah taubat dengan penuh harapan pada dirimu sebelum datangnya maut dan sebelum mulutmu terkunci.Bersegeralah bertaubat wahai jiwa-jiwa yang tertutup, kerana taubat ibarat harta bagi orang-orang yang akan kembali."
Saki baki hidup kita yang masih ade ni mestilah digunakan untuk membuat amal kerana amal itu akan digunakan dalam kehidupan selepas kematian.walaupun ramai yang tahu tentang kehidupan selepas kematian,tapi ramai yang masih menangguhkan taubat.
so hidup ni sementara je..bila-bila masa akan dijemput bertemu dengan sang Pencipta. jadi masa yang ada sangat berharga.selagi nyawa di badan jangan la di sia-siakan...
firman Allah SWT dalam surah an-Nahl:61: 
                 "maka apabila sudah tiba ajal seseorang tidak dapat dilewatkan dan dicepatkan          walaupun sesaat"

konklusinye,jom la kita muhasabah diri n bersegera tuk bertaubat.

No comments:

Post a Comment

signatures

: : Pooh : :

: : Pooh : :