salam

bckground

Menghitung Hari

Tuesday 8 November 2011

HADIAH DARIPADA MAK


Baru balik asrama. Macam biasa, sibuk mengemas baju-baju dan loker. Tiba-tiba ternampak hadiah yang mak bagi masa besdayku yang ke-23.  Setiap kali besday, mak sentiasa bagi  hadiah. Dalam banyak-banyak hadiah, hadiah ni yang membuatkan hatiku tersentuh. Mungkin disebabkan  hadiah kali ini disertakan dengan sajak yang buat aku betul-betul sebak ketika membacanya.

SAJAK:  KETIKA AKU SUDAH TUA

Ketika aku sudah tua, bukan lagi aku yang semula.
Mengertilah, bersabarlah sedikit terhadapku. Ketika pakaianku tertumpah sup,
ketika aku lupa bagaimana mengikat sepatu, ingatlah bagaimana dahulu aku mengajarmu.

Ketika aku berulang-ulang berkata-kata tentang sesuatu yang telah bosan kau dengar, bersabarlah mendengarkan, jangan memutus pembicaraanku.
Ketika kau kecil, aku selalu mengulang-ulang cerita yang telah beribu-ribu kali kuceritakan agar kau tidur.
Ketika aku memerlukanmu untuk memandikanku, janganlah kau marah padaku.
 Ingatkah sewaktu kecil aku harus memakai segala cara untuk memujukmu mandi?

Ketika aku tidak faham sedikit pun tentang teknologi dan hal-hal baru, jangan mengejekku. Fikirkan bagaimana dahulu aku begitu sabar menjawab setiap “mengapa” darimu.

Ketika aku tidak dapat berjalan,hulurkan tanganmu yang masih kuat untuk memapahku. Seperti aku memapahmu saat kau belajar berjalan waktu masih kecil.
Ketika aku seketika melupakan pembicaraan kita, berilah aku waktu untuk mengingat. Sebenarnya bagiku, apa yang bicarakan tidaklah penting, asalkan
 kau disamping mendengarkan, aku sudah puas.

Inilah kata-kata yang telah diselitkan oleh my lovely mom. Hanya untuk memberi  peringatan kepada anaknya yang semakin menginjak dewasa. Tambahan dengan kehidupan yang semakin moden dan semakin hilang akhlak mahmudah dalam hidup masyarakatnya. Moga aku mampu mejaga mak seperti mana mak menjaga aku dulu.

No comments:

Post a Comment

signatures

: : Pooh : :

: : Pooh : :