salam

bckground

Menghitung Hari

Friday 9 December 2011

WASIAT LUQMAN AL-HAKIM KEPADA ANAKNYA...

1) Wahai anakku, sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yang dalam. Ramai manusia telah karam di dalamnya. Jika engkau ingin selamat agar tidak karam, larilah dari lautan itu dengan sampan yang bernama taqwa, isinya ialah iman dan lariannya ialah tawakkal kepada Allah swt.

2) Orang yang sentiasa menyediakan dirinya untuk menerima nasihat, maka dirinya akan mendapat penjagaan Allah swt. Orang yang insaf dan sedar setelah menerima nasihat daripada orang lain, dia akan sentiasa menerima kemuliaan daripada Allah swt.

3) Wahai anakku, orang yang merasa dirinya hina dan rendah dalam beribadat dan taat kepada Allah, maka orang itu akan sentiasa tawaduk kepada Allah, dia akan lebih dekat kepada Allah dan sentiasa menghindarkan dirinya daripada  melakukan maksiat.

4) Wahai anakku, seandainya orang tua memarahimu, maka marah itu sebenarnya sebagai siraman air bagi taman-taman yang kering kontang.

5) Jauhi dirimu  daripada berhutang, kerana sesungguhnya berhutang itu akan menjadikan dirimu hina pada waktu siang dan malam.

6) Dan selalulah berlindung kepada Allah tentang sesuatu yang menyebabkan kamu menderhaka, takutlah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar takut. Tentunya engkau akan terlepas dari sifat putus asa dari rahmat Allah swt.





No comments:

Post a Comment

signatures

: : Pooh : :

: : Pooh : :